Projektowanie nawierzchni metodą DORNIl Według doświadczeń DORNII projektowane (wymagane) moduły podatności przy krytycznych ugięciach nawierzchni (1,0-1,5 cm) i w zależności od natężenia ruchu przyjmowane są od 400 do 700 kGcm2. Obliczanie nawierzchni według metody DORNI dla warunków polskich może mieć tylko znaczenie orientacyjne, gdyż największą trudność w posługiwaniu się tą metodą stanowi ustalenie modułów podatności przy bardzo dużych (krytycznych) ugięciach, wynoszących około 1,0- 1,5 cm, dla których uzyskania niezbędne są specjalne urządzenia oraz bar...
Woda pomieszana ze środkami odkażającymi i koagulacyjnymi przepływa następnie rurą środkową pierwszego zbiornika i przelewa się do pierwszego, a następnie do drugiego przedziału, skąd za pomocą drugiej pompy przetłaczana jest na filtr piaskowy i filtr dechlorator, wreszcie do zbiornika wody czystej 8. Ponieważ przepuszczalność filtru piaskowego po pewnym czasie zmniejsza się, przeto druga pompa może również czerpać czystą wodę ze zbiornika 8 do płukania filtru. Oprócz urządzenia wyżej opisanego używa -się małe filtry przenośne o wyd. 30-60 l/godz. Woda w górnej...
Ugięcie nawierzchni bada się ugięciomierzem pod tylnymi kołami typowego samochodu ciężarowego o obciążeniu na tylną pojedynczą oś 8 ton, tj. 4 tony na bliźniacze (podwójne) koło. Końcówkę (mackę) ugięciomierza ustawia się za samochodem w odległości około 6,0-7,0 m od tylnej osi samochodu na przedłużeniu środka szpary (odstępu) między bliźniaczymi kolami. Następnie na nawierzchni rysuje się linię kredą i dodatkowo układa linię drewnianą odpowiednio oznakowaną dla ułatwienia najechania samochodu tak, żeby końcówka ugięciomierza znalazła się w szparze mi...