Oczyszczalnia ścieków i panele
Ekologiczne gospodarstwa – podstawy budowlane

Posts Tagged ‘hologramy els’

ROZKŁAD I WIELKOSCI NAPRĘŻEŃ W PODATNYCH KONSTRUKCJACH DROGOWYCH

Posted in Uncategorized  by admin
July 23rd, 2018

Rozkład naprężeń pionowych w nawierzchni i podłożu Oprócz warunków wytrzymałościowych, trzeba przy konstruowaniu podbudowy uwzględnić warunki klimatyczne i warunki odwodnienia. Warunki klimatyczne to przede wszystkim działanie mrozu. Podbudowy doskonale wytrzymujące niewielkie naprężenia ściskające, mogą ulec zniszczeniu na skutek działania mrozu. Dlatego podbudowa musi być mrozoodporna. Warunek odwodnienia nawierzchni może być spełniony w dwojaki sposób: . Read the rest of this entry »

Comments Off

Posts Tagged ‘hologramy els’

ROZKŁAD I WIELKOSCI NAPRĘŻEŃ W PODATNYCH KONSTRUKCJACH DROGOWYCH

Posted in Uncategorized  by admin
July 23rd, 2018

Projektowanie nawierzchni metodą DORNIl Według doświadczeń DORNII projektowane (wymagane) moduły podatności przy krytycznych ugięciach nawierzchni (1,0-1,5 cm) i w zależności od natężenia ruchu przyjmowane są od 400 do 700 kGcm2. Obliczanie nawierzchni według metody DORNI dla warunków polskich może mieć tylko znaczenie orientacyjne, gdyż największą trudność w posługiwaniu się tą metodą stanowi ustalenie modułów podatności przy bardzo dużych (krytycznych) ugięciach, wynoszących około 1,0- 1,5 cm, dla których uzyskania niezbędne są specjalne urządzenia oraz bardzo kosztowne i długotrwałe badania. Obecnie w Polsce prowadzone są prace w kierunku przystosowania tej metody do obliczeń nawierzchni przy modułach odkształcenia obliczanych w zakresie naprężeń sprężystych, tj. przy ugięciach około 10 razy mniejszych, co może ułatwić stosowanie tej metody oraz zbliżyć ją bardziej do praktyki, gdyż wówczas organizacyjne jednostki drogowe byłyby w stanie wyniki te kontrolować w terenie. Obecnie w Polsce prowadzone są prace nad ustaleniem bardziej uniwersalnego wzoru empirycznego do obliczania konstrukcji nawierzchni podatnych. Read the rest of this entry »

Comments Off

Posts Tagged ‘hologramy els’

ROZKŁAD I WIELKOSCI NAPRĘŻEŃ W PODATNYCH KONSTRUKCJACH DROGOWYCH

Posted in Uncategorized  by admin
July 23rd, 2018

Projektowanie konstrukcji nawierzchni według polskiego normatywu. Grubości podbudowy mają zastosowanie w następujących warunkach układania podbudowy: 1) na podłożu niewysadzinowym – gdy zabezpieczone jest odwodnienie korpusu drogowego, uwagi a) w podanych grubościach podbudowy nie uwzględnia się grubości warstw wyrównawczych, podsypek, które należy uwzględniać zgodnie z odpowiednimi normami, b) podane w nawiasach liczby odnoszą się do grubości starych, dobrze zachowujących się nawierzchni, c) większe grubości podbudowy niż podano w tablicy można przyjmować tylko w przypadkach uzasadnionych (wyjątkowo duży ruch, zle warunki gruntowe, wodne itp.), d) stosowanie grubości i warstwy górnej uzależnia się od obciążenia ruchem, e) grubości podbudowy brukowej oraz z betonu cementowego. 2) na podłożu wysadzinowym – gdy zastosowano podłoże sztuczne. i zapewniono odwodnienie korpusu. Grubość warstwy odsączającej przyjęto w założeniu użycia piasku średnioziarnistego według PN-54B-02480 o wskaźniku wodoprzepuszczalności wynoszącym co najmniej 8 m/dobę, Wartości mniejsze grubości warstwy należy przyjmować dla przypadków nawierzchni betonowych i nawierzchni podatnych w dobrych warunkach odwodnienia; wartości większe – w przypadku nawierzchni podatnych w złych warunkach odwodnienia. Read the rest of this entry »

Comments Off

Posts Tagged ‘hologramy els’

ROZKŁAD I WIELKOSCI NAPRĘŻEŃ W PODATNYCH KONSTRUKCJACH DROGOWYCH

Posted in Uncategorized  by admin
July 23rd, 2018

W ostatnich latach w różnych krajach rozwinęły się własne metody kontroli nośności istniejących nawierzchni drogowych, z czego najczęściej stosowane w Polsce są obciążenia statyczne warstw nawierzchni płytami (aparatury VSS) lub pomiar ugięć nawierzchni ugięciomierzem pod obciążeniem samochodem ciężarowym o obciążeniu na oś tylną 8 T. b. Badania podłoża oraz warstw nośnych nawierzchni aparaturą VSS Cel i założenia metody badań VSS Celem badań jest ustalenie nośności nawierzchni przy danym pod- łożu gruntowym lub danej warstwy nośnej przy odpowiednim obciążeniu koła oraz określenie współczynnika charakteryzującego całkowite, czyli sprężyste i trwałe, odkształcenie podłoża gruntowego, podbudowy, poszczególnych warstw nośnych, tj. bez warstwy ścieralnej. Nośność gruntu lub nawierzchni podatnej charakteryzuje się wielkością oporu napotykanego przy zagłębianiu trzpienia penetrometru (zagłębianie połączone z wyciskaniem na boki cząstek gruntu), a także wielkością oporu stawianego przy. Read the rest of this entry »

Comments Off

« Previous Entries