Oczyszczalnia ścieków i panele
Ekologiczne gospodarstwa – podstawy budowlane

Posts Tagged ‘przydomowe oczyszczalnie ścieków’

Próba nośności zespolu warstw nośnych BADANIA KONTROLNE NOSNOSCI PODŁOZA PODBUDOWY I CAŁEJ NA WIERZCHNI DROGOWEJ

Posted in Uncategorized  by admin
June 25th, 2018

Próbę nośności zespołu warstw nośnych nawierzchni wykonuje się płytą o powierzchni 700 cm, tj. o średnicy 30 cm, ułożoną na powierzchni górnej warstwy nośnej. Poczynając od 0,5 kGcm2, poszczególne stopnie wzrostu obciążenia jednostkowego nawierzchni płytą powinny wynosić po 1,0 kGcm2; końcowe ciśnienie jednostkowe powinno wynosić co najmniej 5,5 kGcm2 Zmianę stopnia obciążenia jednostkowego wykonuje się, podobnie jak przy badaniu poszczególnych warstw nośnych (patrz wyżej), to znaczy wówczas, gdy przyrost osiadania w ciągu dwóch ostatnich minut dla danego stopnia obciążenia będzie mniejszy niż 0,05 mm, Dla dobrze wykonanej nawierzchni krzywa odkształceń aż do obciążenia jednostkowego 5,5 kGcm2 powinna być powyżej E = 100,0 kGcm2 Oprócz tego nachylenie krzywej odkształceń w zakresie obciążeń od 2,5-3,5 kGcm2, dla którego oblicza się E nie powinno być większe od nachylenia linii granicznej. Jeżeli powyższe warunki nie zostają spełnione, to należy nawierzchnię odpowiednio wzmocnić. Powyższe warunki i zależności ustalone zostały na podstawie do- świadczeń poczynionych w Szwajcarii. Read the rest of this entry »

Comments Off

Posts Tagged ‘przydomowe oczyszczalnie ścieków’

Próba nośności zespolu warstw nośnych BADANIA KONTROLNE NOSNOSCI PODŁOZA PODBUDOWY I CAŁEJ NA WIERZCHNI DROGOWEJ

Posted in Uncategorized  by admin
June 25th, 2018

Ugięcie nawierzchni bada się ugięciomierzem pod tylnymi kołami typowego samochodu ciężarowego o obciążeniu na tylną pojedynczą oś 8 ton, tj. 4 tony na bliźniacze (podwójne) koło. Końcówkę (mackę) ugięciomierza ustawia się za samochodem w odległości około 6,0-7,0 m od tylnej osi samochodu na przedłużeniu środka szpary (odstępu) między bliźniaczymi kolami. Następnie na nawierzchni rysuje się linię kredą i dodatkowo układa linię drewnianą odpowiednio oznakowaną dla ułatwienia najechania samochodu tak, żeby końcówka ugięciomierza znalazła się w szparze między bliźniaczymi kołami, oraz zatrzymywania samochodu w odległościach 5; 3; 2; 1; 0,5 m. Postój samochodu na każdym stanowisku ogranicza się tylko do czasu potrzebnego do dokonania prawidłowego odczytu na czujniku, tj. Read the rest of this entry »

Comments Off

Posts Tagged ‘przydomowe oczyszczalnie ścieków’

Próba nośności zespolu warstw nośnych BADANIA KONTROLNE NOSNOSCI PODŁOZA PODBUDOWY I CAŁEJ NA WIERZCHNI DROGOWEJ

Posted in Uncategorized  by admin
June 25th, 2018

Ważną rzeczą jest znajomość wrażliwości gruntu na działanie wody. O tej wrażliwości dają pojęcie granice konsystencji gruntu: Niska gra- nica płynności i mały wskaźnik plastyczności oznaczają, że przy zwiększaniu wilgotności o kilka procent, przy stosunkowo niewielkiej wilgotności przechodzi łatwo w stan płynny (np. pył o granicy płynności 20% i wskaźniku plastyczności 2%,). Odwrotnie, wysoka granica płynności i, duży wskaźnik plastyczności wskazują na to, że grunt musi wchłonąć wiele wody, żeby stać się płynnym; ale jednocześnie – że grunt ten z trudem wysycha. Tak więc obydwa grunty są niebezpieczne w robotach ziemnych: pierwszy grunt szybko traci stateczność na skutek zawilgocenia, drugi – z trudem odzyskuje stateczność po zawilgoceniu. Read the rest of this entry »

Comments Off

Posts Tagged ‘przydomowe oczyszczalnie ścieków’

Próba nośności zespolu warstw nośnych BADANIA KONTROLNE NOSNOSCI PODŁOZA PODBUDOWY I CAŁEJ NA WIERZCHNI DROGOWEJ

Posted in Uncategorized  by admin
June 25th, 2018

Prowadzenie robót ziemnych w gruntach spoistych (w glinach, iłach) w porze deszczowej lub w okresie roztopów wiosennych jest bardzo utrudnione lub- wręcz niemożliwe, zwłaszcza przy użyciu nowoczesnych maszyn do transportu mas ziemnych, jak zgarniarki i samochody dużej ładowności. Grunty spoiste rozmiękają tak bardzo, że maszyny grzęzną i pracę ich trzeba wstrzymać. Przestawianie się wtedy na transport sztywny (szynowy) jest zbyt kosztowne. Ostatnio do osuszania gruntów w czasie prowadzenia robót ziemnych stosuje się z powodzeniem wapno. Zastosowanie wapna może być trojakiego rodzaju: a) do tworzenia dróg przewozu mas ziemnych, b) do osuszenia wbudowywanych gruntów, c) do odwodnienia podłoża w korycie drogowym. Read the rest of this entry »

Comments Off

« Previous Entries